Siirry pääsisältöön

Kudontakausi on taas koittanut

 

Pidän kutomisesta, mutta yleensä jossain kohtaa kevättä muut askareet menevät kutomisen edelle. Samoin kesällä puuhaa piisaa niin paljon, että silloinkaan minun ei tule kudottua. Kuitenkin kesän lopulla aina havahdun siihen, että tekee taas mieli kutoa.

 


Kesän aikana ostelin kasan lankoja, kun ne olivat hyvässä tarjouksessa. Aina kylläkin lupaan itselleni, etten osta uusia lankoja ennen kuin vanhat ovat käytetty. Samalla kyllä toisaalta tiedän, etten varmaankaan koskaan kykene pitämään tätä lupausta itselleni. Olisi kyllä kiva tietää, että pystyykö kukaan kutoja oikeasti kutomaan aina koko varastonsa tyhjäksi ennen uusien lankojen hankkimista?

Viime viikolla kaivoin taas kutimeni esiin. Ensimmäiseksi työkseni valitsin tehdä itselleni ponchon. Olen jo pitkään miettinyt sellaisen kutomista. Olen vilukissa ja poncho on kätevä, kun sen voi aina tarvittaessa heittää päälle oli päällä sitten mitä vaan. Mitään sen ihmeempää ohjetta minulla ei ole, vaan kudon enemmänkin mututuntumalla.

 


En ole mielestäni kovin taitava kutoja, niin valitsen yleensä helppoja kuoseja mitä toteuttaa. Ponchoa kudon nyt helmineuleena. Huomasin heti aloitettuani, että joka kerta tapahtuu sama homma, kun kaivaa kutimet esiin. Kun kutimet ottaa käsiin, niin niitä ei millään malttaisi laskea pois. Kutoessa aika menee siivillä ja monesti iltaisin huomaan ajattelevani, että vielä yksi kerros ja sitten lopetan. Näitä ”yksiä” kerroksia saattaa kuitenkin tulla kudottua vielä muutama =D.

Oletko sinä ihana lukijani myös hurahtanut kutomiseen? Olisi kiva kuulla samaistutko ajatuksiini. Vaikka minulla on tuo ponchon tekeminen vielä kesken, niin olen jo visioinut seuraavia kutomuksia päässäni. Onneksi kutoa voi vaikka ja mitä, joten mallit eivät tule varmastikaan loppumaan missään kohtaa kesken.

 


Tähän loppuun minulle tuli vielä mieleen yksi vinkki. Jos kaipaisit seuraa kutomiseen, mutta lähistölläsi ei ole ketään kenen kanssa kutoa, niin kudontaseuraa löytyy virtuaalisesti. Itse esimerkiksi tykkään toisinaan kutoessani katsoa youtubesta kanavaa nimeltä Villametsä. Villametsässä 3-4 ihmistä kutoo yhdessä ja kertoo käsitöistään ja ajatuksistaan milloin mistäkin. Heitä katsellessa tulee tunne kuin istuisi ystäväporukassa kutomassa. Kannattaa siis käydä tsekkaamassa Villametsän kanava jos se ei ole sinulle vielä tuttu.

https://www.youtube.com/@villametsa

 

Lisäys:

 Olin jo ehtinyt kirjoittaa tuon postauksen kun huomasin tehneeni mokan. Olin kutonut aloittamaani ponchoa n. 70cm eli lähes kaksi kerällistä. Kudon ehkä hieman liian hämärässä, sillä yht’äkkiä kun katsoin sitä kirkkaassa valossa, niin huomasin, että toinen kerä oli ollut hieman eri sävyä. En ollut katsonut vyötteestä, että onko kaikissa samat numerot ja kapppas, ei ollut. Olin ostanut 6 kerää lankaa, ja ne olivat kahdesta eri erästä. Harmitti ihan älyttömästi. Päätin purkaa kaiken kutomani ja aloittaa alusta kummallakin sävyllä vuorotellen.

Toisaalta oli hyvä, että tein tuon mokan, sillä olin myös pohtinut, että tuleeko kaistaleesta liian kapea. Nyt kun aloitin alusta, niin loin työhön kymmenen silmukkaa enemmän ja olen siihen nyt huomattavasti tyytyväisempi. Onni onnettomuudessa siis. Tuli myös opittua kantapään kautta, että eränumerot kannattaa aina tarkistaa. Toivottavasti sinä ihana lukijani olet tarkkaavaisempi kuin minä =D .

Lisäys lisäykseen:

Nyt ei mene kyllä ihan niin kuin Strömsössä =D . Lisäsin äsken postauksen blogialustalle ja ajattelin, että jaahas lisätäänpä vielä kuvat. Tässä kohtaa huomasin, että kappasta vaan, en sitten ottanut yhtään kuvaa kutomastani ponchon kaistaleesta missä se näkyisi kokonaan ennen kuin purin sen ja aloitin uudestaan. Olin ajatellut, että kuvista näkee mukavasti eron, mutta eipä nyt sitten näe. Onneksi on tuo yksi kuva (missä on nuoli) alkuperäisestä sentään mistä näkee värisävyjen eron.

Pahoittelut tästä sekalaisuudesta. Aina ei vain mene kerrasta maaliin, mutta ei lannistuta =) .

 

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mandy Skin päivitys - toimiiko se oikeasti?

  Kerroin teille helmikuun alussa tilaamasta Mandy Skin IPL-karvanpoistolaitteesta. Olen käyttänyt laitetta siitä asti ja nyt ajattelin kertoa miten se on toiminut. Tämä postaus ei ole Mandy Skinin sponsoroima vaan oma aito mielipiteeni kyseisestä laitteesta. Täytyy myöntää, että vaikka olin toiveikas laitteen suhteen, olin myös hyvin skeptinen. Aloin käyttää laitetta kerran viikossa helmikuun alkupuolella. Mandy Skinin käyttö ei ole mitenkään kivuliasta tai vaikeaa. Tein niin, että sheivasin ensin halutut kohdat ja käsittelin alueet sen jälkeen Mandy Skinillä ja lopuksi laitoin kosteusvoidetta. Ensimmäiset neljä viikkoa käsittelin halutut alueet kolmostasolla ja sen jälkeen siirryin voimakkaimpaan eli viitostasoon. Noin neljän viikon kohdalla aloin huomata varsinkin kainaloissa, että karvan kasvu oli vähentynyt jo huomattavasti. Olin todella yllättynyt, että tuloksia alkoi näkyä niin nopeasti. Kuuden viikon kohdalla tuloksia alkoi näkyä hyvin jo muuallakin. Voin siis todeta, e

Kansanparantajalla

  Kuten edellisessä postauksessani mainitsin, niin menin viime perjantaina ensimmäistä kertaa elämässäni kansanparantajalle. Koska olen potenut jalkaani jo melkein 2,5 vuotta, niin ajattelin, että kokeillaan nyt tuotakin. Tuntuu, että olen valmis melkein mihin vain, jotta saisin jalkani ennalleen. Muistin kuulleeni entiseltä työkaveriltani, että Ihodessa, Pyhärannassa on hyvä kansanparantaja. Niinpä siis varasin ajan hänen vastaanotolleen. Täytyy tunnustaa, että minua jännitti ihan hirmuisesti, kun menin kansanparantajalle. Olin varannut itselleni tunnin ajan, joka piti sisällään kansanparantajan jäsenkorjausta sekä käsillä parantamista. En oikein tiennyt sen tarkemmin, että mitä siis oli luvassa. Kansanparantajan kanssa samoissa tiloissa toimii myös ekokosmetologi. Heidän yhteinen odotustilansa/myymälänsä oli mielenkiintoinen. Värejä ja kuoseja ei oltu säästelty, joten silmille riitti tutkailtavaa. Huomasin kuitenkin heti, että vaikka tilassa oli paljon tavaraa, niin se oli todella

Kipeän jalan kuulumiset osa 6

  Olen jo monen monituista kertaa kirjoittanut teille kipeästä jalastani. Ajattelin, että päivittelen sen tilannetta taas teille. Valitettavasti edelleenkään ei ole tapahtunut muutosta parempaan. Päinvastoin jalkani on ollut koko tämän vuoden huonommassa kunnossa kuin ennen Kävin alkuvuodesta jälleen TYKS:n kipupolilla. Ikävä kyllä lääkäri ei tuntunut millään ymmärtävän, että kipeässä jalassani luu on se, joka särkee. Jostain syystä lääkäri oli vakaasti sitä mieltä, että kipu on ihossa/lihaksissa. Lopulta hän antoi minulle puuduttavaa voidetta kotiin, En tosin päässyt ymmärrykseen siitä, että mikä sen pointti oli, sillä voiteen vaikutusaika oli vain n. vartin. Lääkäri määräsi minulle myös kapsaisiini hoidon maaliskuulle.   Kapsaisiini hoidossa kipukohtaan laitetaan todella vahvaa chiliä (kapsaisiinia). Kapsaisiini lamaannuttaa kipukohdasta hermopäätteet noin 2-3 kuukauden ajaksi, jolloin kipuaistimus ei kulkeudu aivoihin. Kapsaisiini on niin voimakasta, että kun sitä laitettiin jal