Siirry pääsisältöön

Ruotsi-ikävä


Ruotsi-ikävä on tunne, joka Suomeen muuton jälkeen aina välillä yllättää minut. En jotenkaan osannut lainkaan varautua kyseiseen tunteeseen. En missään nimessä ole hetkeäkään katunut, että muutin takaisin Suomeen, mutta silti Ruotsi ”kummittelee” ajatuksissani aina välillä. Tai itse asiassa se on mielessäni yllättävän usein.

Täällä Suomessa moni asia muistuttaa minua päivittäin Ruotsista jo siitäkin syystä, että Suomi on kaksikielinen. Näen ruotsin kielistä tekstiä päivittäin sekä kuulen ruotsin kieltä kaupungilla ja televisiosta. Kaupoissa on puolestaan monia ruotsalaisia tuotteita. Lisäksi tykkään kuunnella podcastia nimeltä Ei saa peittää, jota pitää kaksi Tukholmassa asuvaa suomalaista naista. Podcastissa käsitellään monia asioita jotka ovat minulle tuttuja ja joihin pystyn samaistumaan. Tietysti yksi asia, joka onkin ehkä se tärkein, on ystäväni ruotsissa. Pidän edelleen yhteyttä työkavereihini Ruotsissa ja minulla on ikävä heitä, sillä emme ole nyt nähneet neljään kuukauteen.

Kun Ruotsi-ikävä iskee se tarkoittaa sitä, että muistot Ruotsista palaavat mieleen, tietyt ihmiset, tilanteet, tunteet. Vaikka asuin Ruotsissa vain reilun vuoden niin tuntuu, että ehdin sinä aikana kokea ja nähdä paljon. Välillä mietin, että miten oikein selvisin kaikesta varsinkin aluksi? Kun muutin Ruotsiin niin, en tuntenut koko maasta ainuttakaan ihmistä, ja lisäksi koronapandemia oli iskenyt. Muutin kaupunkiin, jossa en ollut koskaan käynyt ja aloitin työt työpaikassa, joka oli myös minulle täysin vieras. Näin jälkikäteen nostan kyllä itselleni hattua, että uskalsin lähteä ja selviydyin kaikesta. Siinä on myös se hyvä puoli, että jos minulle tulee Suomessa olo, että jokin asia pelottaa tai mietin miten selviän jostakin, niin voin helposti tsempata itseäni sillä, että selviän kyllä täällä kaikesta, sillä selvisin Ruotsissakin ja täällä sentään pärjää suomen kielellä.

Toisinaan tulee hetkellisesti olo, että teinkö väärin kun muutin takaisin? Olisiko pitänyt asua Ruotsissa pidempään? Mitä kaikkea minulla jäi Ruotsissa kokematta ja näkemättä? Kun tällaiset kysymykset valtaavat mieleni ja epävarmuus omista valinnoista koittaa hiipiä mieleen, niin käyn mielessäni läpi syyt sille miksi muutin takaisin. Vaikka rakastin työtäni ja ystäviäni Ruotsissa, ja Ruotsi maana on kaunis, niin ruotsalainen yhteiskunta ei vain ollut minua varten. Kun Ruotsi-ikävä iskee niin sitä helpottaa myös tieto siitä, että Ruotsissa on helppo käydä myös tulevaisuudessa ja myös sieltäpäin on helppo tulla käymään täällä. Tulen siis varmasti vierailemaan Ruotsissa monia, monia kertoja.

Yksi asia mitä kaipaan Ruotsista paljon on Fika. Pitäsi kyllä enemmän fikata myös täällä Suomessa ja tuoda kyseistä kulttuuria tänne. Ruotsalaisessa työkulttuurissa on myös paljon hyviä puolia, joita yritän tuoda myös nykyiseen työpaikkaani. Monesti huomaan, että puheessani viittaan Ruotsiin. Aloitan usein lauseen niin, että Ruotsissa me teimme näin tai Ruotsissa oli tapana tehdä niin ja niin. Yritän usein tarkoituksella kiinnittää tähän huomiota, jotta en viittaa Ruotsiin liikaa ja ärsytä sillä kanssa ihmisiä.

Kuten olen aiemminkin kertonut, niin olen äärettömän kiitollinen ajasta, jonka asuin Ruotsissa. Se opetti minulle paljon ja muutti minua ihmisenä. Vaikka olen sydämeltäni täysin Suomalainen, niin sydämessäni on aina varattu myös pieni sija Ruotsille. Olisi kiva kuulla jos joku on vastaavassa tilanteessa, että on muuttanut takaisin Suomeen jostakin maasta niin koetko samanlaisia tunteita? Ikävöitkö takaisin maahan, josta muutit tai asioita/ihmisiä sieltä? Uskoisin, että moni paluumuuttaja kokee samanlaisia tunteita kuin minä. Onneksi on paljon ihania muistoja joihin palata sekä minulla on jo myös suunnitteilla visiitti Ruotsiin tässä keväällä, sitä odotellessa siis =) .

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mandy Skin päivitys - toimiiko se oikeasti?

  Kerroin teille helmikuun alussa tilaamasta Mandy Skin IPL-karvanpoistolaitteesta. Olen käyttänyt laitetta siitä asti ja nyt ajattelin kertoa miten se on toiminut. Tämä postaus ei ole Mandy Skinin sponsoroima vaan oma aito mielipiteeni kyseisestä laitteesta. Täytyy myöntää, että vaikka olin toiveikas laitteen suhteen, olin myös hyvin skeptinen. Aloin käyttää laitetta kerran viikossa helmikuun alkupuolella. Mandy Skinin käyttö ei ole mitenkään kivuliasta tai vaikeaa. Tein niin, että sheivasin ensin halutut kohdat ja käsittelin alueet sen jälkeen Mandy Skinillä ja lopuksi laitoin kosteusvoidetta. Ensimmäiset neljä viikkoa käsittelin halutut alueet kolmostasolla ja sen jälkeen siirryin voimakkaimpaan eli viitostasoon. Noin neljän viikon kohdalla aloin huomata varsinkin kainaloissa, että karvan kasvu oli vähentynyt jo huomattavasti. Olin todella yllättynyt, että tuloksia alkoi näkyä niin nopeasti. Kuuden viikon kohdalla tuloksia alkoi näkyä hyvin jo muuallakin. Voin siis todeta, e

Magneettikuvauksia ja masentava puhelu

  Olen aiemminkin kirjoittanut teille kipeästä jalastani mm. seuraavissa postauksissa: Kipeän jalan kuulumiset Huonoja uutisia   ja  Sairaslomalla . Aikaa on siis kulunut reilut vuosi ja neljä kuukautta siitä kun satutin jalkani eikä se ole vieläkään kunnossa. En kerro tässä nyt koko tarinaa uudestaan vaan voit käydä lukemassa nuo aiemmat postaukset, niin saat kokonaisvaltaisemman kuvan siitä mikä jalkaani vaivaa.   Jalkakipu on siis edelleen jatkunut päivittäin. Pari viikkoa sitten olin sekä jalan, että selän magneettikuvauksessa. Täytyy sanoa, että se oli minulle neljäs kerta magneettikuvauksessa ja myös kamalin. Valitettavasti hoitajat olivat todella tympeitä ja siitä hämmästyneenä unohdin kysyä heiltä muutamia tärkeitä asioita. Lisäksi minulla on todella paha ahtaanpaikankammo, joten voit vain kuvitella miltä tuntui joutua putkeen (jossa magneettikuvat otetaan) pää edellä. Ensin kuvattiin siis selkäni. Kärsin myös kuivasilmäisyydestä enkä älynnyt, että putkessa on voimakas ilma

Kirpparilöytöjä

Rakastan historiaa kaikenlaisia vanhoja tavaroita ja astioita. Tykkään siksi käydä kirpputoreilla. Taannoisella kirpparireissulla tein kolme mahtavaa löytöä, joista ajattelin kertoa sinulle ihana lukijani. Kaksi löydöistäni on Humppilan lasin astioita ja kolmas hieman erilaisempi ”astia”. Löysin ja ostin kirpputorilta kaksi Humppilan lasin Kasvimaalla-sarjan astiaa. Toinen on Kasvimaalla sarjan maljakko. Maljakko on todella paksua lasia ja painaa siksi todella paljon. Maljakko on Pertti Santalahden Humppilan lasille suunnittelema ja sen mitat ovat korkeus 19cm ja leveys 24cm. Maljakko on todella hyväkuntoinen ja ostin sen lähes pilkkahinnalla. Toinen kirpputorilöytöni oli niin ikään Humppilan lasin kasvimaalla-sarjaa oleva kulho. Kulho on on myös Pertti Santalahden suunnittelema kuten maljakkokin. Kulhon korkeus on 12cm ja leveys 37cm. Humppilan lasi valmisti Kasvimaalla-sarjaa vuosina 1978-1985. Sarjaan kuuluu hankkimani maljakon ja kulhon lisäksi myös monia muita astioita sekä